Jak odzyskać smak i zapach po chorobie

Posiadanie złego smaku i zapachu po chorobie może być bardzo nieprzyjemnym doświadczeniem. Na szczęście istnieje kilka prostych kroków, które możesz podjąć, aby odzyskać zmysł smaku i zapachu.

COVID-19

Podczas ostrego zakażenia wirusem COVID-19, komórki podporowe w nosie przestają działać. Może to spowodować utratę smaku i zapachu i może trwać od tygodni do miesięcy.

Istnieją również domowe środki zaradcze, które mogą pomóc zmniejszyć objawy. Jedną z metod jest użycie ciepłego oleju rycynowego do wytarcia wszelkich stanów zapalnych. Innym jest użycie ponad-the-counter sprayu sterydowego do nosa. Jeśli nadal cierpisz z powodu COVID-19, porozmawiaj z lekarzem. Mogą oni wykluczyć inne, poważniejsze przyczyny utraty węchu i smaku.

Badania sugerują, że doświadczanie objawów utraty węchu lub smaku może być związane z problemami zdrowia psychicznego. Niektóre badania wykazały, że starsi dorośli, którzy cierpią na te objawy, są bardziej narażeni na śmierć niż ich rówieśnicy.

Istnieje wiele sposobów na przywrócenie zmysłu smaku i węchu po chorobie. Niektórzy ludzie szybko wracają do zdrowia, podczas gdy inni mogą musieć czekać nawet rok, aby stanąć na nogi.

Na przykład, ostatnie badanie wykazało, że 90 procent pacjentów z COVID-19, którzy cierpieli na łagodne objawy, odzyskało zmysł smaku w ciągu dwóch lat. Podobnie, w badaniu, w którym śledzono ten sam zestaw 119 pacjentów COVID-19, stwierdzono, że ten sam odsetek pacjentów odzyskał zmysł węchu do 12 miesięcy.

Inne badania sugerują, że utrata smaku może być związana z estrogenem. Podobnie badacze stwierdzili, że zdolność do odczuwania zapachu może być upośledzona przez wirusy takie jak SARS-CoV-2. Rozszczep węchowy, część górnej jamy nosowej, jest odpowiedzialny za przetwarzanie smaku.

Inne badania wykazały, że przekwalifikowanie mózgu na kojarzenie pewnych zapachów z przedmiotami może pomóc w szybszym powrocie do zdrowia. Nazywa się to terapią retrakcji zapachów.

Choroba Parkinsona

Posiadanie choroby Parkinsona oznacza utratę zmysłu węchu. Jest to powszechny objaw, ale może być również znakiem ostrzegawczym, że choroba się rozwija.

Naukowcy uważają, że utrata węchu jest kluczowym sygnałem ryzyka. Badania wykazały, że osoby, które mają utratę smaku i węchu są 2,5 razy bardziej narażone na rozwój choroby Parkinsona niż osoby, które jej nie mają.

Choroba Parkinsona wpływa na mózg, powodując zmianę sposobu wysyłania chemicznych posłańców między neuronami. Może to prowadzić do upośledzenia funkcji poznawczych. Niektóre z najczęstszych nieruchowych objawów PD to spowolnienie myślenia i problemy z pamięcią. Ważne jest, aby po wystąpieniu tych objawów zgłosić się do lekarza. Jeśli są one poważne, stymulacja głęboka mózgu może być dobrą opcją leczenia.

Opracowano nowe testy, które pomagają w diagnozowaniu pacjentów z chorobą Parkinsona. Jeden z testów poszukuje obecności źle uformowanych białek alfa-synukleiny w płynie mózgowo-rdzeniowym. Są to białka, które mają nieprawidłowy kształt i mogą wywoływać efekty toksyczne. Mogą one tworzyć się w niektórych komórkach, a także migrować do innych części mózgu.

Kolejny test pobiera małą próbkę skóry z dwóch miejsc na nogach. Jest ona pobierana przez igłę i może być analizowana pod kątem obecności nieprawidłowo działającej alfa-synukleiny.

Naukowcy mają nadzieję wykorzystać te testy do lepszego zrozumienia związku między utratą węchu i smaku a rozwojem choroby Parkinsona. Jest to ważne dla zrozumienia ryzyka i zapobiegania.

Jest to przełomowe badanie, które może pomóc w identyfikacji osób zagrożonych rozwojem Parkinsona. Nie wiadomo jeszcze, jak dochodzi do większości przypadków choroby Parkinsona. Niektórzy eksperci uważają, że zaburzenie to występuje z powodu nieprawidłowego składania białek. Jest to powszechny problem w wielu formach amyloidozy i choroby Alzheimera.

Choroba Alzheimera

Wykorzystanie zmysłu węchu do przewidywania utraty zdolności poznawczych jest logicznym przedłużeniem faktu, że istoty ludzkie mają wrodzoną skłonność do łączenia się nad jedzeniem i piciem. Na to połączenie wpływa również fakt, że zmysły węchowe ludzi zwykle wracają do normy po tym, jak choroba przebiega.

Chociaż istnieje wiele różnych przyczyn utraty smaku i węchu, do najczęstszych należą infekcje, choroby zatok i nosa oraz urazy głowy. Inne czynniki, takie jak narażenie na działanie szkodliwych substancji chemicznych, również mogą odgrywać rolę. Ostatnie badania wykazały jednak, że pogorszenie się zmysłu węchu może być sygnałem ostrzegawczym zmian strukturalnych w mózgu, które to zjawisko zostało powiązane z pogorszeniem się zdolności poznawczych i zachowania.

Aby przetestować tę hipotezę, naukowcy z Uniwersytetu Rush w Chicago śledzili 515 starszych dorosłych przez 22 lata i badali ich zmysł węchu oraz materię szarą w regionach mózgu związanych ze smakiem i zapachem. Odkryli, że uczestnicy, którzy doświadczyli 10-procentowej utraty węchu, mieli o 20 proc. wyższe ryzyko rozwoju demencji.

Nowa książka Solomona PR i autora O’Connor MK, Six Steps to Managing Alzheimer’s Disease and Dementia, oferuje praktyczne sugestie dla klinicystów i rodzin. Jedną z najbardziej przydatnych sugestii jest poszukiwanie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub terapeuty zajęciowego, który oceni zmysł węchu i zaleci odpowiednie testy oraz strategie radzenia sobie z nim.

Innym jest uważne obserwowanie swoich leków, suplementów i innych leków, które możesz przyjmować, a także ogólnego stanu zdrowia i samopoczucia. W zależności od objawów, może trzeba rozważyć zmianę leków lub suplementu, aby zobaczyć, czy powodują one jakiekolwiek negatywne skutki. Możesz również unikać pokarmów, które mogą powodować osłabienie zmysłu smaku.

Uraz głowy

Podczas wczesnych etapów rekonwalescencji po urazie głowy, osoba może stracić zarówno smak, jak i zapach. Trening węchu może pomóc przekwalifikować układ węchowy.

Badanie przeprowadzone przez dr Konstantinidisa wykazało, że jedna trzecia osób, które doznały utraty zmysłu węchu, była w stanie go odzyskać. Stan ten nazywany jest anosmią.

Nerw węchowy jest odpowiedzialny za transport informacji z nosa do mózgu. Cebulka węchowa jest połączona z amygdalą, która jest odpowiedzialna za emocje i osobiste wspomnienia. Nerw ten może zostać poważnie uszkodzony przez płytę krzyżową w czaszce.

Wiele stanów chorobowych i leków może upośledzać zdolność powonienia i smaku. Częstą przyczyną utraty smaku i zapachu po urazie głowy jest traumatyczny uraz mózgu. Niektórzy ludzie mogą odzyskać zmysł smaku i zapachu po wypadku, podczas gdy inni są trwale upośledzeni.

Lokalizacja nerwu węchowego na mostku nosa sprawia, że jest on podatny na urazy. Urazy zatok, jam nosowych i innych narządów węchu mogą również prowadzić do utraty węchu.

Najczęstszym rodzajem urazu głowy jest wstrząs mózgu. Wstrząs mózgu występuje, gdy mózg zostaje uderzony na tyle mocno, że odbija się od czaszki. Często pacjent nie zauważa problemów z węchem aż do kilku tygodni po urazie. Nie jest niczym niezwykłym, że lekarz przeoczy możliwość utraty węchu.

Badanie wykazało, że wstrząs mózgu może zwiększyć ryzyko wystąpienia anosmii u danej osoby. W rzeczywistości 65 procent pacjentów ze wstrząśnieniem mózgu zgłosiło objawy lęku.

Migdałek jest zaangażowany w emocje, a pacjenci z anosmią mogą doświadczać trudności w sytuacjach społecznych. Anosmia może również wpływać na zdolność organizmu do wykrywania gazów i szkodliwych substancji chemicznych.

Alternatywne metody leczenia anosmii

Objawy anosmii mogą być oznaką poważnego stanu. Stan ten może wpływać na sposób jedzenia i może nawet prowadzić do depresji . Istnieje kilka medycznych i domowych sposobów leczenia anosmii.

Leki takie jak płukanie nosa solą fizjologiczną mogą pomóc w poprawie węchu. Olej rycynowy jest często używany, aby pomóc ponownie otworzyć swój pasaż nosowy. Również akupunktura może być pomocna w przywróceniu zmysłu węchu. Możesz również wypróbować niektóre domowe środki zaradcze, ale upewnij się, że są one dla Ciebie bezpieczne.

Inną opcją jest olfaktoryczne przekwalifikowanie sensoryczne, które może pomóc przekwalifikować mózg do rozpoznawania zapachów. Procedura obejmuje wąchanie czterech różnych zapachów przez co najmniej trzy miesiące.

Jeśli masz infekcję zatok, pomocne mogą być sterydy donosowe, które zmniejszą obrzęk w przewodach nosowych. Możesz również stosować płukanki ze słoną wodą, aby oczyścić swoje drogi nosowe.

Inne zabiegi medyczne obejmują leki antyalergiczne. Wspólne przeziębienie może również powodować utratę węchu. Tomografia komputerowa może pomóc w ustaleniu przyczyny Twojej anosmii.

Należy porozmawiać z lekarzem, jeśli zauważysz jakąkolwiek zmianę w swojej zdolności do odczuwania smaku lub zapachu. Lekarz może zalecić konsultację ze specjalistą lub pewne strategie, które pomogą Ci poradzić sobie z anosmią.

Objawy anosmii nie są rzadkie i mogą wpływać na jakość Twojego życia. Stan ten może być trwały lub tymczasowy, w zależności od przyczyny. Może być również związany z niepokojem.

Zapach jest ściśle związany ze smakiem, więc jego utrata może mieć negatywny wpływ na zdrowie. Niektórzy ludzie stwierdzają, że jedzą mniej i tracą na wadze z powodu anosmii. Mogą stać się społecznymi pustelnikami i są w większym stopniu narażeni na spożywanie zepsutej lub przeterminowanej żywności.

Podobne tematy

0 Shares: