Jak odzyskać smak przez COVID

Niezależnie od tego, czy masz covid, czy po prostu nie wydobywasz smaku ze swojego jedzenia, może to być walka. Oto kilka wskazówek, które pozwolą Ci odzyskać smak, którego szukasz.

Domowe sposoby na dysfunkcję węchu

Uzyskanie czystego nosa nie jest łatwe, zwłaszcza gdy cierpisz na związaną z COVID-19 dysfunkcję węchu (OD). Jest to jeden z najbardziej dokuczliwych skutków ubocznych wirusa. W rzeczywistości, może on trwać nawet do sześciu miesięcy po wyzdrowieniu. W większości przypadków jest to stan przejściowy, który zniknie sam z siebie, ale może być niepokojącym sygnałem, gdy nie jesteś pewien, kiedy twój zmysł węchu powróci.

Jest kilka rzeczy, które możesz zrobić w domu, aby poprawić swoje zdrowie węchowe. Najlepiej jest zidentyfikować podstawową przyczynę swoich problemów węchowych. Na przykład, możesz być uczulony na zapach konkretnego kwiatu lub możesz mieć infekcję, która powoduje zablokowanie nosa. Chirurg może być w stanie usunąć blokadę, ale można podjąć kroki, aby przekwalifikować swój mózg do rozpoznawania zapachów w pierwszej kolejności.

Możesz spróbować niektórych z następujących zabiegów:

Używanie urządzenia do irygacji nosa z wyciskaną butelką w celu oczyszczenia nosa jest najbardziej oczywiste z całej partii. Możesz również spróbować sterydów, aby wykąpać neurony w nosie z lekami przeciwzapalnymi. To jest to samo, co robienie rutyny neti pot, ale używanie miejscowego sterydu zamiast środka ściągającego.

To zawsze jest dobry pomysł, aby uzyskać sprawdzone przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Może on zlecić badania w celu określenia pierwotnej przyczyny Twoich problemów z węchem. Jeśli to możliwe, możesz również zdecydować się na wizytę u otolaryngologa, który poprowadzi Cię przez ten proces.

Możesz poprawić swój zmysł węchu, jedząc słodzone pomarańcze. Nie musisz jeść całej pomarańczy, aby czerpać korzyści, i nie jest to najseksowniejsza rzecz do zrobienia, ale jest to zabawny i smaczny sposób, aby to zrobić.

Możesz również rozważyć przyjmowanie dużej dawki kwasów tłuszczowych omega-3. Badania wskazują, że ten składnik odżywczy może pomóc przywrócić zdrowie węchowe. Dodatkowo, spożywanie nasion carom jest fajnym sposobem na poprawienie swoich umiejętności węchowych.

Istnieją bardziej zaawansowane metody przywracania zmysłu węchu, w tym trening węchu, o którym możesz dowiedzieć się od renomowanego praktyka aromaterapii.

Objawy dysfunkcji węchu

Objawy dysfunkcji węchu wg Covid mogą wystąpić z powodu rinowirusów, infekcji górnych dróg oddechowych i przewlekłych chorób zatok. Wirus może powodować krótkotrwałe lub długotrwałe upośledzenie zmysłu węchu. Ważne jest określenie, czy upośledzenie to jest trwałe. Może ono wpływać na jakość życia i relacje społeczne. Na rokowanie dla pacjentów z zaburzeniami węchu ma wpływ stopień zaawansowania zaburzenia.

Badania wykazały, że wiele wirusów górnych dróg oddechowych powoduje upośledzenie węchu. Ponadto niektóre koronawirusy, takie jak Epstein-Barr i parainfluenza, mogą również powodować zaburzenia węchu. Jednak wpływ utraty węchu na mózg nie jest dobrze poznany. Badania wykazały, że amygdala i pons wykazują zmniejszoną aktywność metaboliczną. Amygdala odgrywa ważną rolę w przetwarzaniu zapachów i może być uszkodzona w zaburzeniach węchu.

Objawy zaburzeń węchu przez kowdym mogą utrzymywać się przez miesiące, a nawet lata. Ponadto są one związane z innymi schorzeniami neurologicznymi. Istnieje coraz więcej dowodów, które sugerują, że wirus COVID-19 może powodować zaburzenia węchu i smaku. Światowa Organizacja Zdrowia uważa te objawy za ważne w diagnozowaniu i potwierdzaniu zakażenia SARS-CoV-2.

W badaniach dotyczących związku między wirusem COVID-19 a zaburzeniami węchu stwierdzono, że choroba charakteryzuje się wysokim wskaźnikiem samoistnego powrotu do zdrowia. Jednak niektórzy wyleczeni pacjenci doświadczają niskiej wrażliwości węchowej. Uważa się, że choroba jest podobna do choroby Alzheimera, która również jest związana z brakiem funkcji węchu.

Najczęstszym objawem COVID-19 jest dysfunkcja węchu. Wirus powoduje spadek poziomu genów receptorów węchowych. Powoduje również uszkodzenie neuroepitelium węchowego. Chociaż przyczyna upośledzenia węchu nie jest w pełni poznana, patomechanizm wydaje się być taki sam, jak w innych postwirusowych zaburzeniach węchu.

Ponadto, utrata węchu wiąże się z innymi objawami neurologicznymi, takimi jak anosmia i bóle głowy. Podobnie w badaniach stwierdzono, że pacjenci z dysfunkcją węchu mają więcej zaburzeń snu i lęku. Zaburzenia te są również związane z obniżoną jakością życia. Celem tego badania było określenie częstości występowania różnych rodzajów zaburzeń węchu u pacjentów z COVID-19.

Opcje leczenia

Niezależnie od tego, czy szukasz sposobów leczenia infekcji COVID-19, czy po prostu chcesz dowiedzieć się więcej o odzyskaniu zmysłu smaku, istnieje wiele różnych opcji do wyboru. Istnieją pewne domowe sposoby, które mogą pomóc Ci zmniejszyć objawy, ale ważne jest również, aby pamiętać, że większość przypadków COVID jest odwracalna. Aby zapewnić sobie szybki powrót do zdrowia po objawach, ważne jest, aby uniknąć infekcji w pierwszej kolejności.

Niektóre sposoby leczenia infekcji COVID-19 mogą obejmować dostępne bez recepty spraye sterydowe do nosa. Inne mogą obejmować trening węchu i poradnictwo. Ponadto, rehabilitacja płucna może być opcją, jak również. Leczenie to obejmuje ćwiczenia oddechowe i inne ćwiczenia, które mają pomóc w powrocie do zdrowia po chorobie.

Podobne tematy

0 Shares: